Början •
Inledning •
1:a tävlingsdagen •
2:a tävlingsdagen •
3:e tävlingsdagen •
4:e tävlingsdagen •
5:e tävlingsdagen •
6:e tävlingsdagen •
Planen de flög •
Diagram o karta •
Vann rätt man? •
Segelflyg-VM i siffror
|
||||||||||||||||
sid 30 |
||||||||||||||||
Texten i sökbar form
5:e tävlingsdagen 14/7. [Tabell: Väderprognos femte dagen: Allmän väderlekssituation: ... Segelflygvädret: ... Vind: ... ] [Bild: (väderkarta)]
DEN PERIOD SOM FÖLJDE efter hastighetsflygningen till Norrköping blev kanske den mest påfrestande under hela VM. En varmfront med åtföljande stratustäcke hade dragit upp och lagt sig över i första hand det centrala tävlingsområdet och låg kvar där i fyra långa dygn. Efter två dagar blev det gptt segelflygväder runt om Örebro, men mitt över Närke låg molntäcket envist kvar och gjorde livet allt surare för i första hand de stackars meteorologerna. På tredje dagen kunde man börja se det goda segelflygvädret norrut från Örebro, men avståndet var för långt för att man skulle kunna beordra bogsering dit. Saken diskuterades emellertid, och inte minst livlig var diskussionen inom tävlingsledningen fjärde dagen, när tålamodet hos både tävlande och funktionärer hunnit ett bra stycke ned under nollstrecket. Meteorologerna hånades med ilskna deviser på transportvagnar och bilar. "Down with the meteorogists" och "We want more lift" mötte de stackars oskyldiga väderprofeterna var de gick. Humöret blev endast tillfälligt bättre efter en jättestor rodeo – "The World Championship in Car Flying" – som Olle Carlsson tog initiativet till och som genomfördes med glans. Där deltog ett 50-tal bilar av alla möjliga fasoner, från sydafrikanska lyxåk till rejäla svenska lastbilar på 4-5 ton. Populär segrare i rodeon blev norrmannen Haydn, och han fick som tack för god insats ett leksakståg som påminnelse om "Laxåexpressen". Inte vidare snällt men onekligen ganska lustigt. Det hela verkade en smula snopet. Fyra goda och spännande tävlingsdagar hade genomförts. En tätgrupp på fyra man hade avskilt sig från de övriga, och spurten skulle avgöra vem som var den värdigaste att bära VM-titeln. Och så kommer detta väder och gör slut på hela den fina fortsättningen. På torsdagskvällen den 13 juli meddelade chefsmeteorologen Gösta Håkansson, att "nu tror jag det blir flygbart väder i morgon". Det skulle i så fall vara precis vad som behövdes. Enligt reglerna borde man ha ut två tävlingsdagar till och enligt samma regler måste VM vara avslutat senast den 15 juli. |
||||||||||||||||
|